Семінар-практикум в ЗНЗ №4

Міський методичний кабінет - Початкова освіта

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Головне управління освіти

Полтавської обласної державної адміністрації

Управління освіти виконавчого комітету

Лубенської міської ради

Лубенська загальноосвітня школа І-Ш ступенів № 4

Лубенської міської ради Полтавської області

Матеріали

семінару – практикуму

заступників директорів шкіл міста

та вчителів початкових класів

«Метод проектів: за і проти»

Лубни-2012

«Погоджено» «Затверджую»

Завідуюча міським Начальник управління освіти

методичним кабінетом Лубенської міської ради

Н.А. Січкар М.В. Костенко

Програма

семінару - практикуму заступників директорів шкіл

та вчителів початкових класів

Дата проведення: 7 листопада 2012 року

Місце проведення: Лубенська загальноосвітня школа І-ІП ступенів № 4

 

Тема семінару:

«Метод проектів: за і проти»

8.30-8.40

Відкриття семінару

Січкар Н.А., завідуюча методичним кабінетом

8.40-8.45

Вступне слово директора школи

Коробицька С. Е.

8.45- 9.30

Доповідь заступника директора школи з НВР «Метод проектів: за і проти»

Сіряченко Т.В.

9.30-9.45

Огляд виставки

Кава-пауза

Сіряченко Т.В., заступник директора школи з НВР

9.45-10.40

Фрагменти уроків

Вчителі початкових класів:

Осаулко Р.І., Полякова О.М.,

Бган С.Г., Кеда Н.І.

10.50-11.30

Перегляд проектів Практично-інтерактивна частина

Сіряченко Т.В., заступник директора школи з НВР, вчителі початкових класів

11.40-12.30

Перегляд виховного заходу

«Лине осінь золота»

Кузьменко Л.Г., вчителі початкових класів

12.30-13.00

Підведення підсумків семінару

Січкар Н.А., завідуюча методичним кабінетом

«Затверджую»

Директор ЗШ І-ІІІ ступенів №4

С. Е. Коробицька

План - графік

проведення відкритих уроків

Клас

Предмет

Учитель

Тип уроку

Тема уроку

3-А

Математика

Осаулко Р.І., учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, старший учитель

Урок – фантазія

(урок практичного застосування знань, навичок і вмінь)

Повторення таблиці множення

і ділення.

Розв’язування задач

із буквеними даними

4-Б

Читання

Полякова О.М., учитель початкових класів, спеціаліст

І категорії

Урок – проект

(комбінований)

Урок позакласного читання.

Кіт – наш улюбленець (усний журнал)

2-А

Я і Україна. Довкілля

Бган С.Г., учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії

Урок - презентація

Бджілка-трудівниця

2-Б

Українська мова

Кеда Н.І., учитель початкових класів, спеціаліст

І категорії

Урок – подорож

(урок узагальнення

і систематизації знань)

Узагальнення знань учнів з теми «Текст»

3-А клас

 

Осаулко Раїса Іванівна, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, старший учитель

Тема. Повторення таблиці множення і ділення. Розв’язування

задач із буквеними даними

Мета уроку: повторити і закріпити таблицю множення і ділення,

удосконалювати навички застосування таблиць множення

і ділення для знаходження числових значень, формувати

вміння аналізувати та розвязувати задачі вивчених видів;

розвивати й удосконалювати обчислювальні навички

при розв’язуванні задач і вправ;

розвивати логічне мислення, уяву, увагу, память,

прищеплювати любов до математики;

виховувати культуру мовлення, працелюбність, почуття

колективізму, дружби, бережливе ставлення до природи.

Обладнання: фішки, малюнки, таблиці, схеми.

Тип уроку: урок – фантазія (урок практичного застосування знань,

навичок і вмінь).

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4-Б клас

Полякова Олена Миколаївна, учитель початкових класів, спеціаліст

І категорії

Тема. Урок позакласного читання. Кіт - наш улюбленець (усний

журнал)

Мета уроку: розширити читацький кругозір учнів; активізувати знання дітей

про кота; формувати уміння самостійно читати

та усвідомлювати зміст, визначати сюжетну лінію,

головних та другорядних персонажів, ставлення до них

письменника, вчити висловлювати своє ставлення

до героїв, удосконалювати вміння працювати в групах, навички

аналізу твору;

розвивати звязне мовлення, фантазію, читацькі інтереси;

виховувати любов до книги, бережливе ставлення до тварин,

упевненість у власних силах.

Обладнання: виставка дитячих журналів, матеріали роботи над проектом

«Кіт - домашній улюбленець», бейджики, ілюстративні таблиці

назв рубрик журналу.

Тип уроку: урок – проект (комбінований).

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2-А клас

Бган Світлана Григорівна, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії

Тема. Бджілка - трудівниця

Мета уроку:.формувати в учнів навички пошукової діяльності; уміння

досліджувати матеріали, спостерігати за комахами, фіксувати

результати; розкрити значення бджоли у довкіллі, узагальнити

знання учнів про зміни в житті комах;

розвивати творчі (літературні, художні, прикладні) здібності

учнів, увагу, пам’ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати

вміння працювати з додатковою літературою; збагачувати

словниковий запас дітей;

виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, бережливе

ставлення до бджіл.

Обладнання. Малюнки, виставка дитячих робіт, картки, комп’ютер,

проектор, картки і малюнки для моделювання довкілля,

магнітофон, аудіозапис «Спів пташки», пісня у виконанні

Анжеліки Варум «Бджілка».

Тип уроку: урок – презентація.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2-Б клас

Кеда Наталія Іванівна, учитель початкових класів, спеціаліст І категорії

Тема. Узагальнення знань учнів з теми «Текст»

Мета уроку: узагальнити знання дітей з теми «Текст»; вчити розрізняти

типи текстів, складати тексти-розповіді за опорними словами

на визна­чену тему, збагачувати словниковий запас учнів,

активізувати та поповнити знання учнів про народні звичаї,

традиції українців;

роз­вивати образне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість,

творчість, уміння послідовно формулювати думки і поєднувати

їх у зв'язному викладі;

прищеплювати глибоку повагу до надбань попередніх поколінь,

прагнення продовжити їхні традиції, виховувати дбайливе

ставлення до речей старовинного вжитку.

Обладнання: схема-опора «Текст», таблиці, картки, телевізор,

лялька - мотанка, намистинки, аудіозапис пісні Н. Май

«Сорочинський ярмарок».

Тип уроку: урок-подорож (урок узагальнення і систематизації знань).

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Що потрібно знати вчителю,

починаючи роботу над проектом

> Перш, ніж планувати певний проект, дайте відповідь на три

головні запитання:

• Які навчальні завдання Ви ставите?

• Якими знаннями повинні оволодіти діти?

• На яких уміннях Ви збираєтеся концентрувати увагу?

> Виберіть тему, яка відповідає віковим особливостям учнів;

> Не давіть на дітей своїм авторитетом;

> Не нав'язуйте власної думки;

> Давайте можливість самим відчути бажання дослідити й вивчити

певне питання;

> Умійте встановлювати та підтримувати в групі проекту стійкий

позитивний емоційний настрій;

> Контролюйте правильні відносини учнів при груповій взаємодії;

> Сприяйте рівноцінній участі членів групи у вирішенні

поставлених завдань;

> Психологічно й емоційно налаштовуйте робочу групу

на позитивне розв'язання проблеми.

Проект обовязково

стане успішним, якщо він:

розробляється з ініціативи учнів, але тема може бути запропонована й учителем. Тема для всього класу може бути однією, але шляхи її реалізації в кожній групи можуть бути різними;

значущий для найближчого й опосередкованого оточення учнів;

має дослідницький характер, моделює роботу в науковій лабораторії, й тому необхідно розробити апарат дослідження, обґрунтувати його;

педагогічно значущий, тобто учні у процесі його здійснення здобувають нові знання, будують нові відносини, опановують загальнонавчальні вміння;

заздалегідь спланований, сконструйований спільними зусиллями вчителя й учнів, але, в той же час, у міру його розгортання допускаються гнучкість і зміни;

рекламується в рамках класу, паралелі, школи; з метою підвищення мотивації учнів у його реалізації розгортається його спільна значущість;

реалістичний, має визначену практичну значимість, зорієнтований на можливості учнів.

Ціннісність методу проектів

Завдяки реалізації методу проекту учні:

навчаються добре виконувати роботу, відчуваючи при цьо­му радість

і гордість за результати;

проявляють більший інтерес до навчання, позбуваючись проблем

із дисципліною;

стають більш оптимістично налштованими;

навчаються мислити, тренують розум; їхні думки базуються на фактах,

а не на передбаченнях;

навчаються вчитися; знають, де і як потрібно знаходити матеріал,

як тлумачити факти, як обґрунтовувати думку;

набувають навичок роботи в колективі, враховуючи думку товаришів; занурюються в ат­мосферу дружньої конкуренції;

учаться ставити мету;

навчаються ефективно працювати, планувати свою працю

на кожному етапі, знають, де знайти засоби для досягнен­ня мети та як їх запровадити;

учаться аналізувати власну працю;

зацікавлюються самостійною роботою, привчаються до неї;

учаться розраховувати свої сили в процесі навчальних за­нять.

Переваги та недоліки методу проектів

Переваги

Метод варто ввести в навчальний процес,

тому що він сприяє:

- забезпеченню умов для розвитку інтелектуальних здібностей і нахилів дитини, творчого мисленя;

- орієнтації як на самостійну, так і на кооперативну діяльність;

- активізації навчання;

- реалізації творчого підходу до вирішення поставле­них на уроці проблем;

- отриманню якісних теоретичних

та практичних результатів;

- соціалізації особистості завдяки поєднанню різних видів діяльності;

- стимулюванню ініціативності;

- зростанню творчого потенціалу учнів;

- отриманню задоволення від діяльності, покращенню емоційного стану;

- формуванню характеру, позитивних якостей особистості;

- умінню обєктивної рефлексії;

- згуртуванню класного колективу;

- встановленню партнерських відносин між учителем та учнем, учителем та батьками;

- активізації участі батьків у навчально – виховному процесі.

Проблеми

та суперечності

Метод потребує:

- значної кількості часу для опрацювання обсягу матеріалів; метод проектів –

не найкоротший шлях отримання знань;

- інтегрованого поєднання знань із кількох предметів;

- гнучкого розподілу навчального часу;

- визначення певних змістовних

і процесуальних модулів;

- якісної фахової підготовки.

 

Осаулко Раїса Іванівна, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, старший учитель

Тема. Повторення таблиці множення і ділення. Розв’язування

задач із буквеними даними

Мета уроку: повторити і закріпити таблицю множення і ділення,

удосконалювати навички застосування таблиць множення

і ділення для знаходження числових значень, формувати

вміння аналізувати та розвязувати задачі вивчених видів;

розвивати й удосконалювати обчислювальні навички

при розв’язуванні задач і вправ;

розвивати логічне мислення, уяву, увагу, память,

прищеплювати любов до математики;

виховувати культуру мовлення, працелюбність, почуття

колективізму, дружби, бережливе ставлення до природи.

Обладнання: фішки, малюнки, таблиці, схеми.

Тип уроку: урок – фантазія (урок практичного застосування знань,

навичок і вмінь).

Хід уроку

І. Організаційна частина

Сьогодні ми з вами будемо створювати математичну книжку, яку запропонував нам зробити «Юний математик», яка називатиметься «Математика в природі». (Додаток 1)

ІІ. Повторення таблиці множення і ділення (вчитель називає добуток, діти множники) . На приклад з множення скласти приклад на ділення. (Додаток 2)

Віршовані задачі.

1. Сім подружок стали грати

З паличок складать квадрати.

По квадратику зробили,

Паличок не полічили.

А ви їм допоможіть,

Скільки буде, полічіть?

2. В магазині хлопчик плаче

Полічить не може здачі.

П’ятаків у нього п’ять.

Скільки грошей, як узнать?

3. Вісім яблук у корзині

Мама принесла дитині.

І сказала: «На, мій синку,

З’їж четверту з них частинку.»

Хто тепер відповість

Скільки яблук хлопчик з’їсть.

4. Є шість кліток із кролями

Мені Саша розповів.

Скільки є кролів, дізнайтесь,

Коли в клітці шість кролів?

5. Йшли по полю трактори

Їх було усього три.

По два плуги кожний вів.

П’ять у плузі лемешів.

Підрахуйте-но, хлоп’ята,

Чи лемешів там багато?

6. Раз до себе на обід

Запросив сусідів кіт.

(Для бенкету привід був,

Кіт мишей десь роздобув.)

Чотири котики в гості прийшли

По двоє друзів привели.

Кожен з’їв з них по три мишки,

Не лишилося ні трішки.

Порахуйте швидко діти

Скільки кіт зумів мишей зловити?

ІІІ. Розумова розминка (Додаток 3)

1. Добуток чисел 4, 2 і 5.

2. 10 десятків.

3. Результат дії множення.

4. Елемент трикутника.

5. 4 збільшити у 7 раз.

6. Відомий множник 4, добуток 40. Знайти невідомий множник.

7. Скільки половинок треба взяти, щоб ціле дістати?

8. Що важче: 7 кульків калини по 2 кг, чи 5 кульків по 3 кг?

9. Яка з календарних пір року найкоротша? І чи завжди?

10. Скільки місяців у році мають 28 днів.

11. На початку лютого у лісі зацвіло 5 підсніжників, 13 пролісків і 4 ромашки. Скільки квітів зацвіло у лісі?

ІV. Розв’язування задач (застосування матеріалів проекту «Весна. Сонце пригріло землю. Перші квіти.») (Додаток 4)

1. Скільки знаємо первоцвітів?

2. Які найперші з них квітнуть?

- Вербова гілка передає людині від землі – силу і здоров’я, від сонечка – світло і радість, від себе – красу весни.

Задача

На одній вербовій гілочці розпустилося 23 котики, на другій – 18, а на третій – на 5 менше, ніж на другій. Скільки всього котиків розпустилося? (розв’язати задачу і скласти обернену.)

Фізкульт хвилинка «Як зберегти природу?»

- Якщо ти, не збираєш великих букетів квітів, сплесни у долоні над головою.

- Якщо ти, ніколи не залишаєш сміття у лісі, на березі річки – тупни ногою.

- Якщо ти, хочеш більше знати про природу навколо тебе, то підніми руку.

- Якщо ти, підібрав приблудне кошеня, собачку, або допоміг іншим чином якійсь тварині – простягни руку в перед.

- Якщо ти, переконаний, що треба кожній людині піклуватися про природу, все живе – простягни руки своїм сусідам, візьми їх за руки.

- Давайте ось так, як ви дружно взялися за руки, ми будемо єдині у прагненні зберегти нашу природу.

Задача (Додаток 5)

На Лисій горі зацвіло а пролісків, а у лісі – у 5 раз більше. Скільки всього пролісків розквітло?

Задача (Додаток 6)

Сашко і Миколка подарували мамі на свято 30 пролісків. Сашко подарував 11 квіточок. Скільки пролісків подарував Миколка?( Рівняння).

(Виховний момент: про збереження первоцвітів, занесення їх до Червоної книги)

V. Знайти помилки (Додаток 7)

18:3 2=3 90-42:6=8 48-24:3=8

46:6+24:4=8 6-2 3=12 40-15:5=5

VІ. Продовж речення

1. Числа при множенні називаються…

2. Щоб знайти невідомий множник треба…

3. Числа при діленні називаються…

4. Щоб знайти ділене треба…

5. Щоб знайти дільник треба…

VІІ.Підсумок (Додаток 8)

Ось і уроку кінець

Хто працював, той молодець!

Що сподобалось вам, поділіться,

Що сумним було, можна пожаліться.

VІІІ. Домашнє завдання (диференційовано)

1 ряд. Придумати і розв’язати задачу з буквеними даними.

2 ряд. Скласти складні приклади (6) , використовуючи всі арифметичні дії.

3 ряд. Скласти і розв’язати 6 рівнянь.

Бган Світлана Григорівна, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії

Тема. Бджілка-трудівниця.

Мета. Формувати в учнів життєві компетентності і навички пошукової діяльності; уміння досліджувати матеріали, спостерігати за комахою, фіксувати результати. Розкрити значення бджілки в довкіллі, яку користь вона приносить. Узагальнювати знання учнів про зміни в житті комах. Розвивати творчі (літературні, художні, прикладні) здібності учнів, увагу, пам’ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою; збагачувати словниковий запас дітей. Виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.

Обладнання. Малюнки, виставка дитячих робіт, книжечки, картки, фотографії, комп’ютер, проектор, картки і малюнки для моделювання довкілля, аудіозапис «Спів пташок», пісня у виконанні Анжеліки Варум «Бджілка».

Тип уроку. Урок-презентація

Хід уроку

І. Організація класу

Я люблю своє довкілля:

Річку, ліс, широке поле.

Я скажу всім: «Добрий ранок»,

Коли вранці йду до школи.

Вчитель:

Щоб не було в нас мороки,

Чи готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаймо,

Урок довкілля починаймо.

ІІ. Актуалізація знань учнів

одаток – слайд1 .)

Коли я йшла до школи, був гарний осінній ранок. На деревах сиділи пташки, в очікуванні сонечка. Подивіться, діти, у віконечко і скажіть:

Який день тижня і який місяць?

Подивіться, діти, у віконечко і скажіть:

Яка погода на вулиці?(сонячно, хмарно, іде дощ, з дерев опадає листя)

- Яка зараз пора року?

- Як живеться птахам восени?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

-А ще, коли я йшла до школи, почула дивні голоси. Я записала їх і хочу, щоб і ви їх почули (прослухування скрекоту ворони). (Додаток - слайд 2).

Хто це говорить? Чий голос ми чуємо? (Додаток - слайд 3).

-Чи й не важлива персона. Всі тільки й говорять – бджоли корисні, працьовиті. І чим вони корисні? Що може трапитися якщо їх не стане? Якщо вони зникнуть, про них ніхто й не згадає.

Допоможемо діти вороні більше дізнатися про маленьку комашку, яка дуже корисна для людей і довкілля? Так.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Тривалий час ми з вами працювали над проектом „Бджілка – трудівниця.” (Додаток - слайд 4).

Ми добирали матеріал, опрацьовували його. І це був перший етап.

Працювали ми під девізом „Бджола мала, і та працює”. (Додаток - слайд 5).

Весною ми розпочали роботу над другим етапом роботи. Я поділила вас на групи. (Додаток – слайд 6).

Всі ви влітку спостерігали за бджілкою, відвідали пасіку, опрацювали безліч літератури, готували матеріал який доповнив вже розпочатий проект.

До презентації проекту я запрошую першу групу „Розумники”.

Вони ознайомлять нас з життям бджілок, їхніми родинами, та їх роллю в довкіллі.

План роботи групи „Розумники”. одаток - слайд 7).

  • Розмноження бджіл.
  • Розподіл обов'язків у родині.
  • Значення бджіл у природі.
  • Дізнаються, хто такі бджілки розвідниці.
  • Де живуть бджілки?

Виходить група діток 7 чоловік.

1. В маленьких бджілок є цариця,

Комаха-майстер, трудівниця.

Вона найбільша у родині -

Тому народжує дитину.

І не одну, не дві, не три..

Не порахуєш й за день ти

Личинка кожна спить у щільнику,

Бджілки-будівельники майструють.

Личинки сплять у шестикутному мішку.

Ні вітру, а ні холоду не чують. (Додаток - слайд 8).

Велику кількість дітлахів

Доглянуть бджоли-няньки - є й такі.

Вони слідкують за теплом і тим,

Щоб завжди тут було повітря свіже

І не дають проникнути у дім

Ні бруду, ні комахам хижим.

А на двадцятий день вони летять,

В далекий ліс, квітуче поле,

Бо працювати бджоли вже хотять.

А в квітах меду є солодкого доволі. (Додаток - слайд 9).

3.У працьовитих бджілок є

І трутень-хлопчик ледачисько.

Він тільки й зна, що їсть лиш мед

Яке ж не вдячне це хлопчисько.

Коли ж у вулику закінчується мед,

То враз неробу виганяють геть. (Додаток - слайд 10).

4. Кожен рік про урожай

Дбають бджілки-трудівниці.

Вдома всім їм не сидиться,

Їм медок солодкий сниться.

Тільки сонце сходить вранці

Починають бджілки танці,

Не звичайна ця бджола,

Хоч на зріст і замала.

Ця розвідниця крилата

Знає танців ще багато

Манить бджілок до квіток-

Запашний буде медок. (Додаток - слайд 11).

5. На лужок, а може в ліс,

Що квітками ввесь заріс.

Полетіли дружно бджоли

І гуде від крил їх поле.

Не лише беруть пилок,

А запилюють рослини

Щоб на нашій щедрій ниві

Був чудовий урожай.

Квітли квіти, родив сад,

І зелений виноград. (Додаток - слайд 12).

6. На передніх лапках є,

В бджілки аж дві щітки.

Щоб пилок смачний збирать,

Що дали її квітки.

Вона в кошик поскладає,

Що на задніх лапках має.

А, як вечір настає,

Все у вулик віддає. (Додаток - слайд 13, 14).

7. Бджілка в вулику живе,

Ще в дуплі, поштовій скриньці,

На гілках дерев, в землі,

Під дахами і у скелі,

Бджілки скрізь живуть веселі. (Додаток - слайд 15, 16).

У наших „Розумників” до наших діток є запитання.

Про які „професії” бджіл ви дізналися? (Матка, нянька, прибиральниця, розвідниця,будівельник, охоронець, робоча бджола).

Що трапиться, якщо бджоли зникнуть? ( Не обпилюватимуться рослини, отже, не буде врожаю; знакнуть деякі ліки; не буде меду.)

Ви дітки молодці, пояснили нашій вороні яке значення в довкіллі відіграє бджілка. І які вони нам потрібні.

Запрошуємо групу „Пізнайки”. Вони протягом літа спостерігали за нашими трудівницями, допомагали на пасіці своїм рідним.

План роботи групи „Пізнайки”. одаток - слайд 17).

  • Шукають доказ того, що бджілка розумна істота.
  • Бджолина метеорологія.
  • Спостереження на пасіці.
  • Лікувальні властивості меду.

1. Я з татком часто працював коло бджіл. А тому помітив, що бджоли дуже розумні істоти. Розпізнають білий, жовтий і синій кольори . Орієнтуються за сонцем . А тому легко визначають час доби і повертаються у свій вулик у певну годину. Відчувають зміну погоди. (Додаток - слайд 18).

2. Потребу у воді бджоли задовольняють за рахунок меду, де її міститься чимало. Вода їм дуже потрібна для приготування кашки личинкам, охолодження гнізда у спекотну погоду. (Додаток - слайд 19).

3. У липовім гаї - сонячний ранок.

Першими бджоли відчули світанок

Плем’я крилате на гілках гуде

Цей гул неповторний до серця іде.

Оточують нас фармацевти крилаті

Їх славні продукти на ліки багаті

Бджолиний мед дуже корисний. Він сприяє зміцненню імунітету, лікує від різних хвороб, з нього виготовляють ліки. (Додаток - слайд 20).

4. Крім меду є й інші корисні речовини. Це прополіс, віск, пилок, перга, забрус, бджолина отрута. Немає ціни маточному молочку, яке зміцнює імунну систему людини. одаток - слайд 21, 22).

5. Бджоляр за допомогою диму не заспокоює бджіл, а ніби лякає їх пожежею. Бджоли, при появі диму, накидаються на мед, щоби запастися ним на дальню дорогу. Тому, коли черевце бджілки набрякле від меду і не гнеться, вона не може використати свою зброю – жало…

6. В народі кажуть, що бджола

Не вкусить добрую людину.

Бо жалом тільки захища

Своє життя, свою родину.

А якщо вас укусила бджілка-місце укусу можна змастити соком кульбабки, розчином оцту, кислої сливи.

Група „Пізнайки ” підготували вам завдання.

Якби бджілка вміла говорити що б вона сказала звертаючись до людей?

Отже ми з вами з’ясували, яка розумна істота бджілка, наскільки цінна її продукція, і як поводитися поряд з бджолами та надавати першу допомогу при укусах.

Запрошую наступну групу „Умійки”.

Ця група підготувала для діток фізкультхвилинку і запрошують ввесь клас на відпочинок.

Фізкультхвилинка

- Звучить пісня у виконанні Анжеліки Варум «Бджілка».(Додаток - слайд 23).

План роботи групи „Умійки”. одаток - слайд 24).

  • Готують матеріал для виготовлення поробок по темі, аплікацій, малюнків.
  • Добирають малюнки та фотографії.
  • Виготовляють макет вулика.
  • Готують виставку робіт.
  • Готують мультимедійну презентацію до проекту.

1. Ми дуже любимо працювати власними руками. Виготовляти цікаві речі, малювати. (Додаток - слайд 25).

2. Наша група разом з усіма діткми підготувала виставку малюнків, які намалювали на уроках та вдома, виготовили аплікації. (Додаток - слайд 26).

3. На уроках трудового навчання ми виготовили з пластиліну бджілки та поселили їх в затишний будиночок. одаток - слайд 27).

4. Околіт Єлизавета і Желавський Вадим разом з мамою пошили ляльки „Бджілка”.

5. Аплікацію з тканини виготовила Я та Іващук Анжеліка.

6. Ми всі збирали матеріал для презентації цього проекту.

Завдання від групи „Умійки” робота в групах.

Скласти модель довкілля для бджілки, мурашки, котика, дерева.

Запрошую наступну групу „Юні літератори”.

План роботи групи „Юні літератори.”одаток - слайд 28).

  • Підбирають вірші, оповідання.
  • Записують загадки, прислів’я та приказки.
  • Розучують скоромовки, лічилки, прикмети, щедрівки та колядки.
  • Підбирають пісні про бділку (текст, аудіозапис).
  • Готують книжечки власними руками.

  1. Дітки нашого класу написали віршики про бджілку. А наша група впорядкувала їх і за допомогою батьків надрукували книжечку.

одаток - слайд 29).

  1. Андреєнко Владислав, Матвієнко Євгеній та Іващук Анжеліка виготовили власні книжечки.

одаток - слайд 30).

  1. А ще у нас є збірка оповідань про нашу маленьку трудівничку.

Ми підготували вам загадки. Ось послухайте: одаток - слайд 31).

Серед літа біля липки

Виграють сопілки , скрипки .

Це не скрипки , не сопілки ,

То медок збирають …(бджілки)

Розмотався сам моток

Та й полинув на лужок .

На лужку сів на вербі

І змотався знов собі .

Хто в мішок його забрав ,

За те пальці обсмоктав .

( Бджолиний рій )

Велика подушка, а в ній сім'я незліченна.

(Вулик)

Із одним вікном хатина ,

Роботяща в ній родина ,

По квітках усе літають ,

Мед пахучий добувають .

(Бджола , вулик)

5. Ми підготували народні прикмети.

- Бджоли восени щільніше вічко воском заліплюють – на холодну зиму , залишають його відкритим – на теплу .

- Бджоли сидять на стінках вулика – буде велика спека .

- Ранній виліт бджіл – гарна буде весна .

- Якщо бджоли вилітають вранці-рано – на ясну погоду.

6. А ще ми підготували прислів’я та приказки про бджілку. Ось послухайте:

1. У червні люди раді літу , а бджоли цвіту .

2. Бджілка влітку не байдикує , той взимку не голодує .

3. Бджола мала , та й та працює .

4. Бджола працює не для себе ,а для людей.

5. Бджоли раді цвіту , люди раді меду.

Отже, прикмети, прислів’я свідчать про те, що ці комашки дуже мудрі і розумні істоти. Цим , мабуть, і привернули увагу людей. Про бджіл складено безліч віршів, оповідань, казок, пісень. Створено мультиплікаційні та документальні фільми.

Завдання від групи „Юні літератори”. Закріпимо знання отримані під час презентації проекту.

1.Що бджола збирає з квітів. (Нектар)

2. Чим бджоли вигодовують личинки .(Перга)

3. Хатинка для бджіл .(Вулик)

4. Комірчинки , в які бджоли складають нектар.(Соти)

5.Готовий продукт , який люди беруть у бджіл .(Мед)

6. Як бджола повідомляє про медоносні рослини. Що вона виконує танець? (Танок)

7.Бджола, чоловічої статі .(Трутень)

 

7.

 

1.

Н

Е

К

Т

А

Р

 

 

2.

П

Е

Р

Г

А

 

 

3.

В

У

Л

И

К

 

4.

С

О

Т

И

 

 

5.

М

Е

Д

 

 

6.

Т

А

Н

О

К

 

Ь

 

Бджоли дуже корисні комахи. А тому необхідно оберігати їх, не знищувати бджіл і їхні родини.

Ці комахи - окраса довкілля, вони є надійними його захисниками.

Зверніть увагу на виставку яку ми підготували. Що об’єднує все те, що ви бачите на столі?(Це продукти бджільництва.) Ми надалі будемо продовжувати працювати над новим етапом проекту. Використання продуктів бджільництва в житті людей.

V. Підсумок уроку

Готуючись до проекту ми ще більше дізналися про маленьку працьовиту комашку – бджілку.одаток - слайд 32).

Кеда Наталія Іванівна, учитель початкових класів, спеціаліст І категорії

Тема. Узагальнення знань учнів з теми «Текст»

Мета уроку: узагальнити знання дітей з теми «Текст»; вчити розрізняти

типи текстів, складати тексти-розповіді за опорними словами

на визна­чену тему, збагачувати словниковий запас учнів,

активізувати та поповнити знання учнів про народні звичаї,

традиції українців;

роз­вивати образне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість,

творчість, уміння послідовно формулювати думки і поєднувати

їх у зв'язному викладі;

прищеплювати глибоку повагу до надбань попередніх поколінь,

прагнення продовжити їхні традиції, виховувати дбайливе

ставлення до речей старовинного вжитку.

Обладнання: схема-опора «Текст», таблиці, картки, телевізор,

лялька - мотанка, намистинки, аудіозапис пісень Н.Май

«Сорочинський ярмарок» та «А я живу на рідній Україні»

Тип уроку: урок-подорож (узагальнення і систематизації знань).

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Доброго ранку бажаю всім Вам.

Дітки кмітливі, ви дружня сім’я

Бачу, всі працювати сьогодні охочі,

Тому і сяють допитливо очі.

Один одному усміхніться

Та до роботи беріться.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку .

Сьогодні на уроці ми повторимо і закріпимо знання про текст. Урок української мови у нас незвичайний. Я сподіваюся, що від нього ви отримаєте знання та гарний настрій.

ІІ. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності

1. Хвилинка каліграфії

А яким саме він буде, ви дізнаєтесь, якщо прочитаєте ось це слово на дошці. Але що сталося? Повіяв вітерець і переплутались всі букви, складіть слово із розсипаних літер.

- Яке слово утворилось? (Подорож)

Записуємо це слово в зошит охайно і каліграфічно

Зошити всі відкриваємо,

За партами рівненько сідаємо,

Букви виводимо старанно,

Щоб написати все гарно.

Отже, на уроці ми будемо подорожувати? Ми багато з Вами мандрували, а сьогодні ми побуваємо на ярмарку. Діти, а що таке ярмарок? (Торг, який влаштовується регулярно, в певну пору року і в певному місці для продажу й купівлі товарів.

А який ярмарок ми відвідаємо, ви дізнаєтесь , коли прослухаєте пісню Н.Май та подивитесь телепрезентацію.

(Ми побуваємо на Сорочинському ярмарку)

- Де знаходяться Сорочинці?

- Хто був на Сорочинському ярмарку? (З ярмарку повертаються з сувенірами.)

- Що таке сувенір?(Подарунок на згадку, повязаний зі спогадами)

- А що ми придбаємо? (Ляльку- мотанку)

- Давайте придбаємо ляльку - мотанку. Ми працювали над проектом «Українська народна іграшка. Лялька.», що Ви знаєте про цей виріб?

(Це іграшка, їй понад 5 тисяч років.

Лялька – мотанка - це й оберіг.

Зв’язок між минулим і теперішнім, обличчя було у вигляді хреста.

Виготовлялася із тканини і ниток без голки.

Одяг складався із вишитої сорочки, спідниці, фартуха, платка чи віночка.

Передавалася від матері дочці.

Існує повіря: коли покласти ляльку в колиску до хворої дитини, то хвороба перейде до ляльки, після цього її потрібно спалити.)

- А чого не вистачає на нашій ляльці? (Намиста)

- Що означає намисто? (Символ добробуту)

- Лялька – мотанка буде оберегом у нашому класі, щоб нас завжди був добробут, ми повинні скласти намисто. Але, щоб нанизати намистинку, треба виконати завдання:

2. Скласти речення (Найбільшу ляльку- мотанку виготовили у Львові.)

1 намистинка

3. Самостійна робота

Знайти зайве слово

1 варіант

Мотанка, намисто, сорочка, спідниця, одяг

2 варіант

Вишиванка,символ, лялька, прикраси, нитки.

2 намистинка

4. Біля дошки зробити звукову модель слова одяг, лялька

3 намистинка

ІІІ. Повторення і закріплення вивченого про текст.

1. Щоб нанизати ще одну намистинку, нам потрібно пограти у гру «Доповни речення»

Звязані за змістом речення утворюють текст.

До тексту можна дібрати заголовок.

Текст складається із зачину, основної частини, кінцівки.

У тексті речення розміщені у певній послідовності.

Текст у якому про щось або про когось розповідається називається текст-розповідь.

Текст, у якому щось або когось описують називається текст-опис.

Кожна частина тексту записується з нового рядка.

4 намистинка

2. Робота в парах.

Робота з деформованим текстом (відновити деформований текст, визначити тип тексту, дібрати заголовок)

Їй понад 6 тисяч років. Найдавніша іграшка на Україні – лялька. Вони виготовлялися із тканини. Найпоширенішими були ляльки – мотанки. Ці вироби були не тільки іграшкою, а й оберегом. Ці вироби були не тільки іграшкою, а й оберегом.

Українська народна лялька є втіленням добра і лагідності.

Лялька - мотанка

Найдавніша іграшка на Україні – лялька. Їй понад 6 тисяч років.

Найпоширенішими були ляльки – мотанки. Вони виготовлялися із тканини. Ці вироби були не тільки іграшкою, а й оберегом.

Українська народна лялька є втіленням добра і лагідності.

- Яке речення, на вашу думку, є головним у цьому тесті?

- Запишемо це речення у зошити.

5 намистинка

Фізкультхвилинка(діти виконують рухи під пісню Н. Май «А я живу на рідній Україні»

3. Скласти опис ляльки - мотанки

Лялька – мотанка

У мене є лялька-мотанка.

Вона невелика за розміром. Лялечка не має обличчя. Одяг її яскравий: спідничка червоного кольору, вишита сорочка, намисто, хустинка. Іграшка схожа на немовля.

Я люблю гратися цією лялькою.

6 намистинка

4. Гра «Знавці»

Визначити тип тексту

Знайти твердження, записати у зошит

Лялька – мотанка

Лялька – мотанка – це іграшка й оберіг.

Це дійсно так тому, що мати виготовляла її для своєї дитини, щоб та гралась. А потім, коли дитя виростало, іграшка передавалась доньці від мами. Вона була оберегом, захисником дому та родини, в якій знаходилась.

Отже, лялька – мотанка – це не просто іграшка, а й символ добра, захист від злих сил.

7 намистинка

5. Поетична хвилинка

Доповнити віршик

Ми на ярмарку бували,

Подаруночок придбали.

Оберегом він нам буде,

Ми про нього не забудем.

8 намистинка

ІV. Підсумок уроку.

- Ми склали намистечко, тепер ця лялька стане оберегом в нашому класі.

А де ми сьогодні побували на уроці?

- Що найбільше сподобалося?

- Що нового Ви дізналися? (Що ляльку-мотанку можна придбати на Сорочинському ярмарку)

- Так що ми можемо сказати про текст? (У тексті речення розміщені у певній послідовності, вони повинні бути звязані за змістом, щоб текст був правильним, потрібно уникати повторів)

- Ми доповнимо роботу над проектом, і в нашій книжечці розмістимо розповідь, яку ви склали з речень та віршик.

Полякова Олена Миколаївна, учитель початкових класів, спеціаліст

І категорії

Тема. Урок позакласного читання. Кіт - наш улюбленець (усний

журнал)

Мета уроку: розширити читацький кругозір учнів; активізувати знання дітей

про кота; формувати уміння самостійно читати

та усвідомлювати зміст, визначати сюжетну лінію,

головних та другорядних персонажів, ставлення до них

письменника, вчити висловлювати своє ставлення

до героїв, удосконалювати вміння працювати в групах, навички

аналізу твору;

розвивати звязне мовлення, фантазію, читацькі інтереси;

виховувати любов до книги, бережливе ставлення до тварин,

упевненість у власних силах.

Обладнання: виставка дитячих журналів, матеріали роботи над проектом

«Кіт - домашній улюбленець», бейджики, ілюстративні таблиці

назв рубрик журналу.

Тип уроку: урок – проект (комбінований).

Хід уроку

І.Організаційний момент

Ось дзвінок вже пролунав

Працювати час настав.

II. Оголошення теми та мети уроку.

Сьогодні у нас буде незвичний урок: ми створимо журнал. Звичайно, він буде несправжній, а усний.

Я впевнена, що ви всі любите читати журнали. Які журнали ви знаєте?

Всього каталог періодичних видань України налічує 101 журнал для дітей та молоді.

- Як ви думаєте, яким повинен бути журнал для дітей?

- Тож ми повинні врахувати бажання, смаки, круг інтересів своїх ровесників. Про що буде наш журнал, які ваші пропозиції? Про кого люблять читати і дівчатка, і хлопчики?

Я погоджуюсь з вами. Всім цікаво більше дізнатися про тварин. Тому пропоную створити журнал про котів. Як ви думаєте чому?

 

III. Актуалізація знань.

1. Бесіда.

Розпочинаючи роботу, давайте пригадаємо хто бере участь у створенні журналів?

В групі «Художників» обираємо художнього редактора,

в групі «Літераторів» - літературного редактора,

«Науковці» - наукового редактора,

«Журналістів» - технічного редактора.

- Яка ж моя роль у створенні журналу? (Головний редактор)

Працюєте ви в таких групах як і працювали над проектом.

1. Придумати назву рубрики в нашому журналі від кожної групи.

2. Дібрати найцікавіший матеріал.

3. Придумати назву журналу

- Не забувайте правила роботи в групах!

2. Робота в групах.

3. Презентація робіт в групах.

Кожна група пропонує рубрику, розповідає який матеріал підібрала та оголошує назву журналу.

4. Підсумок вчителя.

Всі молодці, добре попрацювали.

Мені найбільше сподобалася назва журналу «Кітляндія».

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Вчитель.

А я пропоную до нашого журналу оповідання Майкла Йогансена «Кіт Чудило». Прочитайте і скажете, чи сподобалось вам оповідання. ._

2. Читання мовчки.

3. Перевірка сприйняття.

- Хто головний герой?

- Чи сподобався він Вам?

4. Повторне читання.

Зараз Ви прочитаєте це іще один раз. Потім повинні сказати чи

ви рекомендуєте розмістити його на сторінках нашого журналу.

«Науковці» скажуть, чи містить він корисну інформацію з точки зору науковців.

«Літератори» подумають чим цінний цей художній вір, з точки зору знавців літератури.

«Художники» - підберуть ілюстрації.

«Журналісти» підготують запитання до тексту для інтервю.

5. Робота в групах.

6. Презентація робіт в групах.

(Діти висловлюють свої думки, щодо оповідання, ставлять запитання один одному, підбирають ілюстрації.)

IV. Підсумок уроку.

У нас вийшов цікавий журнал для дітей про котів.

- Чи сподобалось Вам створювати журнал?

- Яка робота на уроці була найцікавішою?

Кузьменко Лідія Григорівна, вчитель вищої категорії

Виховний захід

«Осінь в гості завітала»

Мета: розширити знання дітей про осінь, як пору року; формувати почуття

краси рідної природи; розвивати мовленнєві здібності учнів;

збагачувати мовленнєвий склад; виховувати любов до природи,

бажання примножувати її багатства.

Обладнання: гірлянда з осіннього листя; різнокольорове листя; коровай на

вишитому рушникові; калинові грона; корзина із дарами осені;

букети із осіннього листя.

Місце проведення: святково прибрана зала.

Учасники: учні 1 -4 х класів.

Хід свята

Звучить музика.

Учитель:

Журливо музика заграла, і закружляло в вальсі листя.

В країну осінь завітала, красива, сонячна, барвиста.

Відкриємо завісу ненароком і зазирнем в осінню пору року.

Вона тоді буває чарівна, коли стає золотокоса.

Отже, запрошуємо в осінь!

(Виходять діти.)

1-й учень.

Хай усім буде затишно з нами,

хоч за вікнами дощик шумить.

Поговорим про осінь віршами,

і хай музика ніжно звучить.

Вальс танцюють діти

2-й учень.

Покосили пшениці й жита,

ми не зчулись, як минуло літо.

І прийшла вже осінь золота.

Молоде зелене сходить жито.

3-й учень.

Зажурились квіти неспроста,

вранці роси випадають білі.

Бо прийшла вже осінь золота –

жовкне листя у саду на гіллі.

4-й учень.

Промайнули літні дні,

І пташки уже сумні,

Бо не хочуть покидати

Свою рідну землю-матір.

5-й учень.

Висне небо синє, синє, та не те,

світить, та не гріє сонце золоте.

Темная діброва стихла, і мовчить,

листя пожовтіле з дерева летить.

6-й учень.

Ще недавно в небі синім пролітали журавлі.

А сьогодні в безгомінні ходить осінь по землі.

І від краю і до краю, і від двору до двора

Золотого урожаю знов до нас прийшла пора.

Осінні частівки.

7-й учень.

Золота красуня – осінь-чарівниця!

По землі ступає, золотом іскриться.

В жовте і червоне листячко фарбує,

І картини дивні, чарівні малює!

8-й учень.

Небо синє-синє, листя кольорове,

А яке довкілля радісне, чудове!

9-й учень.

А які жоржини, наче сонце, квіти.

Світ наш неповторний, гарний, розмаїтий!

10-й учень.

Коли вона загляне в сад – наллється соком виноград.

І кислі яблука ранет солодкі стануть, наче мед.

11-й учень.

А коли гляне на баштани – наллються гордо кавуни.

І залишається в хустках товста капуста на грядках.

12-й учень.

Як помандрує по гаях з чарівним пензлем у руках –

Все розмалює на путі. Берези стануть золоті!

І ми її уклінно просим:

Усі. Заходь у гості, славна осінь!

Учитель:

Чарівна осінь ходить гаєм,

Фарбує все у дивний цвіт.

А ліс такі відтінки має…

Став дивовижний білий світ.

Осінь:

Добрий день, в добрий час!

Рада, рада бачить вас!

Я – Осінь щедра, золота прийшла до вас на свято

І всім , усім вам принесла даруночків багато!

Дарую вам калиноньку в намисті,

Пишний коровай і квіти променисті.

13-й учень.

Яка ж красива ти - що й не сказати.

Чи можна із тобою поруч стати?

Торкнутись пальчиком твоїх прикрас?

Спасибі, Осінь, що прийшла до нас.

Осінь:

А це ось у руках моїх,

погляньте, із листя різнобарвного гірлянда.

До всього ж я художниця завзята,

гірлянду подарую вам, малята.

14-й учень.

Шановна Осене!

Дуже тебе просимо:

Зроби перерву між ділами,

Побудь сьогодні тут із нами.

15-й учень.

Осінь наша, осінь, золота година,

Неба ясна просінь, пісня журавлина,

Бабиного літа довгі білі коси…

І дорослі, й діти люблять тебе, Осінь.

16-й учень.

Та не тільки славна за свою ти вроду –

Урожай іздавна ти несеш народу.

17-й учень.

Щира і дорідна, пахнеш ти медами,

Славиш край наш рідний зерном і плодами.

18-й учень.

Осінь золота прийшла,

Дзвенить веселий сміх.

І наша пісня голосна

Для всіх, для всіх, для всіх.

Пісня.

Осінь:

Не сама до вас прийшла, ще й синочків привела.

Кожен з них приніс свої дива, тому і кажуть: «Осінь чарівна.»

Вересень:

Перший місяць вересень, я смачний

Вам дарую яблука запашні,

Груші, сливи, дині і виноград –

То солодка радість для всіх малят!

Я уже ходжу борами, розмовляю з яворами,

Вітерцем їх обвіваю та тумани розганяю.

Я уже ходжу стежками над широкими полями,

І мене вкраїнські люди закликають в гості всюди,

Бо іду я рідним краєм із багатим урожаєм!

Пісня.

Вересень:

Я – місяць вересень – садівник і городник.

Погляньте, скільки гостей з грядки я привів до вас!

(Виходять діти-овочі. Осінь звертається до Гарбуза.)

Осінь:

Ти, Гарбуз, всьому господар,

Ти найбільший на городі.

Як живе твоя сім’я?

Гарбуз:

Добрий день, красуне Осінь, все достигло й налилося,

Підростаємо щодня я і вся моя сім’я.

( Гарбуз звертаеться до Дині)

Гарбуз:

Розкажи мені, красуне,

Як ти влітку працювала?

Може, трохи лінувалась?

Чи сумлінно дозрівала?

Диня:

Ой, Гарбузе-гарбузенко,

Вічно ти підозри маєш.

Не сидиш на однім місці,

По городу все гуляєш.

Бачиш же, я постаралась,

Ніжним соком вся набралась.

Налилася на всі боки,

І важкі вже мої кроки.

Кожен знає – жовта диня на городі господиня.

Я солодка, соковита, покуштуй – не схочеш пити.

А як їстимеш саму –

всі хвороби прожену!

Гарбуз:

А що скажуть огірочки – мої любі сини й дочки?

Огірочок 1

Не свари нас, татку любий,

Гарно ми росли спочатку,

Та якось дощі махнули –

Заховатись ми забули.

Огірочок 2

Коли сонечко палило

Ми листками не прикрились

На кілках, шнурках висіли

І, звичайно, перезріли.

Огірочок 3

Та зелені огірочки

всі вживають залюбки.

Нас шанують не даремно,

дух наш свіжий і приємний.

Гарбуз:

А як тут моя морквиця, гарбузовая сестриця?

Морква 1

Кожен знає, що морквиця

На городі, мов цариця.

Коси довгі, кучеряві

Та ще й платтячко яскраве.

Я смачна і вітамінна

І не гірше апельсина.

Той, хто моркву поважає,

До ста років проживає.

Морква 2

Любий братику, послухай

І сестрицею пишайся,

Бо ж не просто я Морквиця –

Гарбузовая сестриця,

Я пробилась в депутати,

Скоро буду виступати

Гарбуз:

Ну, а як тут Бурячок, мій шановний своячок?

Буряк:

Що казати, я у нормі,

Круглий, чистий, соком повний.

Так вже кольором налився,

Ніби в Африці родився.

Буде борщ смачний, червоний

З бурячком таким чудовим.

Гарбуз:

А що скаже Бараболя, як жилося їй у полі?

Картопля:

Хоч проблем було багато,

Та не буду нарікати.

Мене люблять, поважають,

Другим хлібом називають.

Можу бути у меню хоч по кілька раз на дню.

Диня:

Усі знають – рід наш гарний,

Гарбузовий рід преславний.

Тож тепер, Гарбузе-батьку,

Всім подякуй для порядку.

Гарбуз:

Я вклоняюся всім ґречно,

І всім дякую сердечно.

Хай наш рід чудовий буде

На поживу й користь людям.

Осінь:

А тепер послухайте пісню про те, яку смачну страву готують восени з цих овочів.

Пісня.

19-й учень.

Подивись, на видноколі, мов змінилися ліси.

Хто це їх у жовтий колір так барвисто прикрасив?

20-й учень.

І пишаються дерева золотим своїм вбранням:

Це якийсь маляр, напевно, догодити хоче нам.

21-й учень.

А маляр цей – місяць жовтень. У відерцях чарівних

Жовту фарбу перебовтав і розбризкує по них.

22-й учень.

Жовтень – місяць-красень і чарівник,

До багатства й розкошів дуже звик.

Повні жмені золота він розсипа,

Землю, мов царівну він одяга.

Осінь:

Кличуть нас ліси, поля, сади

Дозбирати осені плоди.

Із дерев спадає листя жовте,

То землею ходить місяць жовтень.

Жовтень:

Здрастуйте, діти.

Я вересневі вдячний за старанність.

Врожай добротний зібрано без втрат.

І ось прийшов сьогодні на світанні

У гості жовтень – вересня я брат.

Мій брат – садівник і городник, а я більше ліс люблю. Оце я тільки з лісу.

Дорогою сюди я птахів зустрів.

(Заходять Синичка і Сорока)

Синичка:

Здрастуйте, наші любі друзі! Ми до вас у гості на всю зиму завітали. В лісі вже тепер їжі мало, а взимку її зовсім не буде! Спасибі, що не забуваєте про нас, підгодовуєте у скрутну пору.

Сорока:

І мене діти взимку частенько біля своїх годівниць бачать.

Строката Сорока веселої вдачі:

В садку білобока навприсядки скаче.

(Вбігає Ворона)

Синичка:

Де, Вороно-каркароно, ти була?

Сорока:

Що, Вороно-каркароно, принесла?

Ворона:

Я проснулась, стрепенулась і «Кар-кар» -

На воронячий зібралась я базар.

Рано-рано прилетіла до струмка,

На городі проковтнула черв’яка .

Покружляла, покружляла я вгорі,

Горобців порозганяла у дворі.

Сорока (глузливо):

Стріла півня-розбишаку, пісняра –

І чкурнула-дременула із двора.

Ворона:

Неправда, Сороко! Зовсім не тому я поспішала, що від півня втікала. Я до дітей хотіла встигнути, розпитати, чи не забудуть вони взимку про нас, пташок?

Діти:

Ні! Ми про вас пам’ятаємо. Годівниці готуємо.

Осінь:

Бачите, пташки, діти пам’ятають про вас. І про звірят, напевне, також.

Я пропоную послухати пісню.

Пісня.

23-й учень.

Дощик сиплеться з кленочка,

Дощик жовтий, золотий,

А дубочки ще зелені

Хочуть осінь обійти.

24-й учень.

Дощик сиплеться і пада

По стежині дріботить.

І веселим листопадом

Вітер грається й біжить.

25-й учень.

Більше й більше листя з кленів

Облітає з кожним днем.

По траві іще зеленій

Листопад по парку йде.

Листопад:

Я – славний місяць Листопад –

Все листя обтрусив підряд,

Замів стежини чисто,

Прикрасив кожне місто.

Багато я працював, дерева до зими готуючи. Тепер усі дерева вже поснули. У лісі чути музику листя, що поволі опадає на землю, і музику осіннього дощу.

26-й учень.

Дощик, дощик капає дрібненько.

Не боюся я дощу, бо я веселенька.

Срібний дощик кап-кап-кап, у потік усе злилось

Годі, годі вже іти. Ми тебе не боїмось!

Парасолькою новою я накриюсь з головою.

Чобітки високі взую, по калюжах затанцюю!

(Танець з парасольками)

Вересень:

А тепер нам час прощатись. Попрацювали ми цієї осені, натомилися.

Жовтень:

Тепер і відпочити можна.

Листопад:

А мине рік – знову ми до вас завітаємо.

(До Осені)

Ходімо, матінко, а то нас застане ще тут зима!

Осінь:

Так, настав нам час прощатись,

В ліс осінній добиратись.

І ми кажемо: «Бувайте!

Осені не забувайте!»

Я вас пригощаю короваєм, а також дарую солодкі соковиті яблука та груші.

27-й учень.

Мила, осінь!

Тиха, славна,

Золотава, урожайна,

Дощ і небо голубе

Всі ми любимо тебе!

28-й учень.

Осінь казкою чарує

Тисячами теплих гам!

Кольорами всіх дивує,

І дарує радість нам.

29-й учень.

Дозвольте сьогодні усім побажати

Багато хороших і сонячних літ.

Так будьте ж здорові!

І будьте багаті!

30-й учень.

Хай діти радіють у батьківській хаті!

Нехай розквітають лани і оселі

Так будьте ж щасливі і будьте веселі!

Пісня.

Вчитель:

Наше свято закінчується.

Ми бажаємо вам, щоб завжди

На ваших столах був достаток.

Щоб було що продавати,

Щоб було що купувати,

Щоб родила щедро нива.

Щоб у хаті все як слід,

Щоб довіку був щасливий

Український славний рід!